DLACZEGO KAŻDY LEKARZ POWINIEN MIEĆ SWOJĄ STRONĘ INTERNETOWĄ?
Telemedycyna dla lekarza i pacjenta
W niedużych klinikach, takich jak placówki medycyny estetycznej, niezwykle ważna jest szybka obsługa pacjentów, nieobarczona zbyt dużą ilością formalności.
Odpowiednie oprogramowanie pozwoli usprawnić pracę kliniki, jednocześnie wciągając pacjentów do wygodnego kontaktu z placówką
Po okresie, kiedy funkcjonalność oprogramowania dla medycyny była nakierowana, w początkowym okresie, na rozliczenia z NFZ, a następnie na zarządzanie samą placówką, obecnie widać wyraźny trend w kierunku klienta. - Ważną częścią systemu informatycznego wykorzystywanego przez daną jednostkę medyczną jest część informacyjna dla pacjenta – mówi Janusz Budnicki, prezes warszawskiej firmy Impulsy. - Zazwyczaj wykorzystuje się do tego dostęp poprzez stronę internetową przychodni. Można tam uzyskać informację na temat specyfiki prowadzonej działalności, zakresu świadczonych usług, dane kontaktowe, a nawet własne informacje medyczne, np. wyniki badań – tłumaczy Janusz Budnicki. W Kamsoft nie mają wątpliwości, że system przyjazny pacjentowi powinien dawać mu wygodną możliwość umówienia wizyty przez internet. - Placówka medyczna powinna zadbać nie tylko o to, aby sama wizyta przebiegała komfortowo i wygodnie, ale również o pozostanie w stałej interakcji z pacjentem przed i po wizycie – podkreśla Artur Olesch specjalista ds. rynku medycznego w Kamsoft. - Pacjent powinien otrzymać przypomnienie o zbliżającym się terminie wizyty, czy informację sms-em lub e-mailem o prowadzonej właśnie akcji badań przesiewowych, czy szczepieniach – wyjaśnia. Według Bartłomieja Chudawskiego, dyrektora generalnego firmy EuroSoft, kluczowymi cechami programu, decydującymi o tym, że klinika może stać się bardziej atrakcyjna dla pacjenta są: współpraca programu do obsługi przychodni z centralą telefoniczną obsługującą klinikę, dzięki czemu identyfikacja dzwoniącego pacjenta jest łatwa i pozwala na zdecydowanie sprawniejszą jego obsługę; przypominanie o zaplanowanych wizytach sms, emailem; przypominanie o konieczności przeprowadzenia badań okresowych; kioski informacyjne znajdujące się na teranie kliniki.
Podstawowe funkcje W żadnym systemie obsługi placówki medycznej nie może zabraknąć funkcji, które wynikają z celów wytyczonych przez menedżera placówki w procesie informatyzacji. Jednak inne będą priorytety w placówce, która chce się uporać w pierwszej kolejności z kolejką pacjentów przed gabinetami lekarskimi, a inne w przypadku planów ucyfrowienia dokumentacji medycznej. W każdym przypadku solidne firmy, oferujące tego typu produkty, starają się rozpoznawać najpierw, czego tak naprawdę oczekuje placówka od oprogramowania, a dopiero w kolejnym etapie projektować strategię wdrożenia systemu. Często w przypadku niewielkich gabinetów lekarskich i klinik można pokusić się o zastosowanie standardowych systemów, które są wypadkową standardowych potrzeb i oczekiwań użytkowników.
Jeżeli miałbym określić taką bazę funkcjonalną, to na pewno skupiłbym się na podstawowych narzędziach takich jak terminarz wizyt pacjentów, medyczne kartoteki pacjentów, elektroniczne formularze wywiadów, drukowanie recept i innych dokumentów generowanych w gabinecie – mówi Artur Olesch. Jego zdaniem prowadzenie rozliczeń z NFZ lub innymi płatnikami (np. zakładami pracy) z wykorzystaniem odpowiedniego systemu to już konieczność. - Konsekwencją informatyzacji może być łatwość rozliczania się przychodni z pacjentem indywidualnym, z firmami, czy też z NFZ-t em – uważa Janusz Budnicki. - System umożliwia szybkie wystawienie faktury, czy potwierdzenia zapłaty, oraz rozliczeń z innymi płatnikami tak klasycznie, jak i drogą elektroniczną, co znacznie przyspiesza przepływ pieniędzy – przekonuje prezes firmy Impulsy.
Niewątpliwie elementem ułatwiającym pracę kliniki jest prowadzenie dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej. - Informacje dotyczące pacjenta, historia choroby, wyniki badań, to wszystko można przechowywać w systemie – mówi Janusz Budnicki. - Podczas wizyty lekarz ma dostęp do całej historii pacjenta na ekranie komputera i nie musi przerzucać papierów w poszukiwaniu informacji np. o wyniku badania wykonanego pół roku temu – tłumaczy prezes firmy Impulsy. Według niego nowym trendem w systemach informatycznych jest wykorzystanie mechanizmu rozsianej sieci internetowej i przeglądarek internetowych jako interface'u do systemu. - Wygodą takich rozwiązań zbudowanych na bazie przeglądarek internetowych jest zdalny dostęp do systemu dla pracowników z dowolnego miejsca na świecie – mówi Janusz Budnicki. - Dzięki temu lekarz z domu może sprawdzić swój grafik na dany dzień, czy skonsultować badania danego pacjenta – dodaje.
W zdecydowanej większości przypadków wprowadzenie elektronicznego terminarza lub systemu zarządzania ruchem chorych likwiduje wąskie gardło, powodujące przepełnienie poczekalni lub nieracjonalne zarządzanie wizytami (lub łóżkami w przypadku placówek szpitalnych). - Proste narzędzie kalendarza w komputerze pozwala umawiać pacjentów na konkretną godzinę, system przypomnień niweluje do minimum niezrealizowane wizyty umówione – mówi Artur Olesch. - Najważniejsze jest takie zorganizowanie pracy, które odpowiada charakterowi danej placówki – dodaje. Niewątpliwie papierowe zeszyty, w których tradycyjnie zapisywani są pacjenci, nie dają takiej elastyczności i możliwości jak kalendarz w komputerze. - System centralizuje sposób organizacji wizyt – przekonuje specjalista z Kamsoft. - Przykładowo, niezależnie od tego, czy wizyta została zaplanowana samodzielnie przez pacjenta na stronie internetowej placówki, czy przez recepcjonistkę, wszystkie dane trafiają do jednego terminarza. Co najważniejsze: również do bazy danych i możemy z nich korzystać w przyszłości. To ogromne ułatwienie w panowaniu nad ruchem pacjentów – tłumaczy Artur Olesch.
Koszty wdrożenia Specjaliści z firm informatycznych na ogół nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty wdrożenia systemu bez informacji o dokładnym zapotrzebowaniu placówki. - Koszt oprogramowania to oprócz licencji systemu również koszt zakupu odpowiedniego sprzętu komputerowego oraz usług wdrożeniowych – mówi Artur Olesch. - Te ostatnie uzgadniane są indywidualnie z klientem jeszcze przed dokonaniem zakupu i w każdym przypadku różnią się od siebie – dodaje. Przykładowo dla bardziej zaawansowanych informatycznie użytkowników prowadzone są tylko bazowe usługi instalacyjne i szkoleniowe, zaś w przypadku osób mających pierwszy kontakt z tego typu oprogramowaniem konieczna jest szersza pomoc w zakresie konfiguracji systemu i zorganizowanie cyklu pogłębiających kursów, czy nadzoru eksploatacyjnego. - Z kolei część placówek z odpowiednim doświadczeniem decyduje się na zakup samych licencji i samodzielne wdrożenie. W każdym przypadku kwestia kosztów zakupu i wdrożenia jest sprawą bardzo indywidualną – tłumaczy Artur Olesch. Zasadą ogólną jest to, że rozwiązania niedrogie posiadają dość ograniczoną ilość funkcji. - Jeżeli system ma spełniać więcej oczekiwań klienta to cena będzie rosła tym bardziej, im więcej dodatkowych prac zostanie wykonanych na indywidualne życzenie – mówi Janusz Budnicki. W związku z tym ceny są bardzo zróżnicowane. - Od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych- informuje prezes Impulsów. Zwraza uwagę na fakt, że przy bardzo tanim rozwiązaniu pobierane są dodatkowe opłaty za każdą dodatkową czynność wykonaną na rzecz klienta. - Może okazać się, że po podsumowaniu kosztów jednego roku używania systemu, ten pozornie tańszy za kilka tysięcy znacznie przekroczy kwotę kilkudziesięciu tysięcy, która wystraszyła właściciela kliniki na początku, a obejmowała kompleksowo cały zakres koniecznych prac, wdrożenia ,konfiguracji, serwisu itp.- ostrzega Janusz Budnicki.
Zamów wersję demonstracyjną i sprawdź promocje w tym miesiącu!
Przygotujemy stronę z uruchomionym systemem CMS (system do edycji treści) i/lub rejestracją pacjentów online oraz propozycję projektu.
Skontaktujemy się z Tobą, aby dowiedzieć się co jest dla Ciebie najważniejsze.